söndag 28 augusti 2016

Hur ansökningsprocessen gick till

Hallå hallå. Jag har tänkt skriva detta inlägg ett tag nu för jag tänkte att det kanske skulle kunna informera samt hjälpa andra. Så varför inte liksom.

Jag tänkte alltså bara berätta lite om hur man går tillväga om man vill söka till Universitet i Storbritannien.

Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att söka utomlands ett år sen, helt seriöst, även fast jag gick IB (stor idé att gå IB då egentligen haha). Det var efter att jag hade sökt runt på alla universitet i Sverige och sett att mitt program bara fanns på två ställen. Det ena stället var i Luleå, dit jag inte var så sugen på att flytta och det andra var på Chalmers, där jag absolut inte hade i närheten av betygen för att komma in (svåraste ingenjörsprogrammet att komma in på i Sverige). Sen så bestämde jag och pappa att vi skulle till London i Oktober och i och med det så började jag fundera på att jag kanske borde vidga mina vyer lite och fundera på om jag kanske skulle plugga utomlands istället, jag har ju trots allt betyg som gäller över hela världen pga IB.

Sagt och gjort så började jag googla runt på allt och inget som hade med universitet i England att göra. Ganska snabbt insåg jag att visst det skulle vara kul, men det är även väldigt, väldigt dyrt. Det var då jag kom ihåg att någon nämnt att det var gratis att studera i Skottland för de har ett liknande system som här i Sverige. Det är ganska populärt bland IB-elever att fortsätta studera i Skottland sen. Så jag började helt enkelt söka och kolla på alla universitet i Skottland och se vart de hade mitt program eller liknande program samt vilka betyg som krävdes.

Vidare till själva ansökningsprocessen. Sista datumet att skicka in sin ansökan är i början på Januari. Jag rekommenderar att börja så tidigt som möjligt. Det är absolut INTE lika smidigt och lätt som här i Sverige. Först så måste du fylla i allt om din skolgång och sen alla betyg manuellt. Något som inte är så jättesvårt men det tar tid eftersom man måste göra det manuellt samt att det ibland är förvirrande att fylla i och översätta från ens svenska betyg. Sen så ska man även fylla i vilka jobberfarenheter man haft.

Efter allt det mest "basic" så ska man skriva nåt som heter "Personal Statement". Detta är vad som tar längst tid. Man ska skriva drygt ett A4 (lite mer kanske) och berätta lite om sig själv, varför man valt och skulle passa på det programmet, samt vilka kvalifikationer du har som skulle göra dig värdig en plats på det programmet/universitetet. I stora drag så vill du övertala dom att du är värdig en plats på deras universitet. Detta tyckte jag var väldigt kul för jag älskar att skriva, men samtidigt var det svårt och tog lång tid tills jag blev nöjd. Därför rekommenderar jag att börja tidigt.

Det andra som kanske kan vara lite komplicerat är att du ska ha ett "Letter of Recommendation" från en gammal lärare eller mentor. Jag hade väldigt tur eftersom jag gick just IB och många där söker utomlands sen så därför är många lärare där vana att skriva såna här just för Storbritannien. Annars så är det bara att skriva till någon och fråga om dom är villiga att göra det. Sen så fyller man i deras kontaktuppgifter så får dom sen skriva ett "brev" som dom skickar in till din ansökan. Man får dock inte se detta utan det hålls "hemligt". Om inte såklart du emailar din lärare och ber att få läsa det....vilket också kan leda till att din lärare svarar med att du är för nyfiken och att du absolut inte får se det...vilket kan hända...*host*

Det var i princip det. Man har FEM val. Du kan alltså bara söka till fem olika utbildningar, men alla behandlas som ett förstahandsval. Du kan alltså komma in på fler än ett ställe (jag kom in på 2/5) och du måste sen välja att acceptera eller neka din plats till just det universitetet. Värt att nämna är väl även att det kostar pengar att skicka in en ansökan, cirka 300 kr tror jag om jag kommer ihåg rätt. Jag kände dock att det var mycket värt det eftersom jag verkligen ville börja plugga. Jag kände dock att det var värt att skriva med här så ni inte blir chockade.

Man får sen reda på om man kommit in eller inte individuellt från varje universitet. Jag fick reda på de första i Januari redan och det sista svaret fick jag i mitten på Mars. Efter att man fått sina fem svar så har man tills början på Maj på sig att acceptera sin plats. Därför klämde jag in en resa dit med syrran i slutet på mars/början på april så att jag kunde åka och kolla in universiteten och städerna. Något jag verkligen rekommenderar att göra.

Sååå. Det var väl allt. Ni kan alltid skriva till mig om ni har frågor eller om ni vill läsa mitt Personal Statement för att ha ett exempel. Jag visste verkligen ingenting om hur man gjorde något alls angående allt det här och googlade bara runt och fixade allt själv. Det var lite därför jag ville skriva det här inlägget i hopp om att ge någon annan en idé om hur det funkar. Det gick ju dock bra tillslut ändå för om sex dagar drar jag. Det står även MYCKET mer om hur allt funkar på hemsidan där man söker, jag länkar till den HÄÄÄÄÄR. Det var även ett tag sen jag gjorde hela processen så jag har med all säkerhet glömt bort något.

Hoppas någon kan dra nytta av detta inlägg.
Lycka till!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar